zondag 8 februari 2015

Afbeelding overbrengen op stof hartje Valentijnsdag

In mijn vorige Blog tutorial heb ik laten zien hoe je een boek kan vouwen Ik zei toen ook dat mijn boek nog niet af was. Eén van de dingen die ik nog aan het boek wilde toevoegen was een hartje met tekst. Maar hoe krijg je nou de tekst die jij wilt op stof?
Dat leg ik hier uit :-) (ik heb er ook een YouTube video van gemaakt als je liever ziet wat ik doe).


Wat heb je nodig? Dat valt best mee :-):

- Stof (bij voorkeur een lichte kleur)
- Gel medium

- kwast
- Laserprinter (en papier natuurlijk ;-) )
- bankpasje oid
- schaar
- naald en draad
- hartvorm (kan alles zijn wat je om kan trekken)
- potlood geschikt voor stof
- (schuur) sponsje
- iets om het hartje op te vullen (ik heb watten gebruikt)

Vind een tekst of afbeelding die je mooi vindt, of maak er zelf één. Zorg dat je je tekst of afbeelding omzet naar spiegelbeeld voordat je hem print.

Print je afbeelding vervolgens met een laserprinter (misschien werkt het ook met een inkjet printer, maar dat heb ik niet geprobeerd).
Leg de stof dubbel en smeer je afbeelding, met behulp van de kwast, in met gelmedium.
Leg het papier nu met de afbeelding naar beneden, bij voorkeur vlak bij een vouw, op de stof.
Zorg dat de afbeelding overal goed op de stof  zit door met een bankpasje, of iets vergelijkbaars, het papier goed glad op de stof te strijken.
Laat het gelmedium nu goed drogen. Ik heb het ongeveer 24 uur laten drogen. Dit is niet per sé nodig, als het maar goed droog is (als je het drogen wilt versnellen kan je dat eventueel met behulp van een föhn doen).

Vervolgens maak je de achterkant van een schuursponsje goed nat en wrijf je het papier van de stof af en zie je de afbeelding.

Om er nu een hartje van te maken (ik heb er zelf eentje gemaakt met een gerafelde rand en zo schrijf ik dit tutorial ook) leg je je hartvorm over de afbeelding, zodat hij er goed overheen valt en trek je deze om met je potlood.

Vervolgens knip je het hartje ruim uit en ga je op de potloodlijn stikken. Dit vind ik wat lastig uit te leggen, dus als je wilt zien hoe ik het doe, kijk dan even naar mijn YouTube video.
Ga door totdat je net voorbij de helft bent en vul je hartje dan met de watten (of iets anders dat je gekozen hebt voor vulling). Stik het hartje dan verder af. Knipt vervolgens het hart verder uit, ongeveer een centimeter rondom het stiksel. Je hart is nu klaar. Desgewenst kan je er natuurlijk nog een lint of touw aan naaien of eventueel plakken.


Veel plezier met DIY :-)

xx Edith-José

Geen opmerkingen:

Een reactie posten