woensdag 28 mei 2014

DIY pimp saaie tuin potten.

Na de klapstoeltjes waar ik eerder deze week een tutorial voor postte, konden een paar saaie tuinpotten natuurlijk niet achter blijven.
Twee grijze tuinpotten die ik al een paar jaar had waren inmiddels in een hoekje van de tuin beland. Best jammer, want de potten waren nog goed.
Het leek me leuk om met een stoel samen een klein tafereeltje te creeëren, dus ook de potten kregen het thema van de Amerikaanse vlag.
Het is niet moeilijk om dit na te maken en je hebt vrij snel je resultaat. Maar als je eenmaal weet hoe zoiets moet kan je er natuurlijk ook helemaal je eigen invulling aan geven. Wat dacht je van één pot met de Nederlandse vlag en eentje in Oranje met bijvoorbeeld 1-0 erop? Leuk voor het WK voetbal :-).

Hoe heb ik deze potten getransformeerd? Best eenvoudig, zoals je hieronder kan lezen.

Wat heb je nodig?:
- gesso (dat is een primer om te zorgen dat de verf pakt)
- blauwe, rode en witte acrylverf
- mod podge voor buiten gebruik
- afplak tape
- een kwast
- foam sticker in stervorm
- kurk
Bijna alles is ook verkrijgbaar bij Action

Het is verstandig om de potten eerst even schoon te maken. Dit kan met wat water met amoniak.
Zodra de potten droog zijn kan je beginnen.

Om te zorgen dat de verf goed pakt behandel je de potten eerst met gesso. Wees niet te zuinig, het mag best een behoorlijk laagje zijn. Het gaat er niet om dat het dekkend is qua kleur, maar dat overal een laagje gesso overheen zit. Ik heb het met 1 (redelijk dikke) laag gedaan.

Zodra de gesso droog is kan je beginnen met verven. De pot met de sterren heb ik eerst helemaal blauw geverfd en de pot met de strepen helemaal wit. Gebruik zoveel lagen totdat je zelf tevreden bent met het resultaat.


Laat de potten vervolgens goed drogen (zeker de witte in verband met het afplaktape). Zelf houd ik ongeveer 24 uur aan.
Om de sterren op de blauwe pot te maken heb ik een foamster op een kurk geplakt om mee te stempelen. Het is handig om de witte verf in een bakje te doen, zodat je de foamsticker kan dopen. Als je net als ik ronde potten pimpt moet je de ster wel een beetje van de ene naar de andere kant op de pot duwen. De sterren hoeven niet gelijk helemaal perfect te sijn, bijwerken kan gewoon met een kwastje, als de vorm er maar een beetje behoorlijk op staat.
De witte pot had het formaat voor in totaal vijf strepen. Ik heb twee witte stroken afgeplakt met schilders tape en de overgebleven strepen heb ik rood geverfd. Als je de schilderstape goed aangeduwd hebt kan je er gewoon overheen verven en hoef je dus niet heel netjes binnen de lijntjes te blijven :-).
Als de rode verf goed genoeg gedekt heeft, laat de pot even drogen, ik heb ongeveer een uurtje aangehouden. Trek vervolgens het afplak tape er voorzichtig af. Mijn ervaring is dat dit beter gaat als de verf nog niet helemaal droog is, je loopt dan namelijk minder risico dat je verf mee trekt (als het te nat is zou de verf kunnen gaan lopen, dus niet direct na het verven het tape eraf trekken).
De potten zijn nu bijna klaar. Als ze goed droog zijn kan je ze afwerken met een goed laagje mod podge (schrikt niet, het is wat wittig wanneer je het erop smeert, maar het droogt doorzichtig op) en dan kunnen je potten weer naar buiten.
Veel plezier met je 'nieuwe' potten!

Edith-José

Ps. Vind je het leuk om DIY ideeën op te doen en/of uit te wisselen? Kijk dan eens op deze nieuwe google+ community en doe mee!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten