donderdag 19 juni 2014

Per ongeluk iets leuks gemaakt.

Soms vat je dingen anders op dan dat ze bedoeld zijn. En dat overkwam mij een paar weken geleden ook. Het resultaat? Een paar leuke decoratieve flessen voor op tafel.

Een paar weken gelden had ik onze oude tuintafel, die bijna rijp was voor de vuilisbelt, helemaal opgeknapt en gepimpt. Daarna had ik de bijpassende stoelen onder handen genomen.

Toen het allemaal weer als nieuw op ons terras stond te pronken had mijn hubbie er twee flessen naast elkaar opgezet. Twee lege flessen wel te verstaan. Die lege flessen hadden binnen gestaan en moesten naar de glasbak. Ik kon me geen enkele andere reden bedenken dan dat hij een stel gepimpte flessen wel decoratief zou vinden staan op onze 'nieuwe' tafel en besloot ze te pimpen.


Toen de flessen klaar waren vroeg ik aan mijn hubbie of hij ze leuk vond en of dit een beetje was wat hij voor ogen had gehad. Hij keek me vragend aan...wat HIJ voor ogen had gehad? "Ehhh, hoezo schat, ik heb je toch niet gevraagd om die flessen te maken?". Hij bleek de flessen gebruikt te hebben om plantjes water te geven en had ze daarna even op de tuintafel neer gezet. Hoe dan ook, zowel hij als ik waren blij met het resultaat.

Wil je weten hoe ik ze gemaakt heb? Lees dan nog even verder.

Benodigdheden:
- flessen (ehhh, ja, dat was te bedenken ;-) ).
gesso
- acryl verf die ook geschikt is voor buiten (ik heb die van mij bij Action vandaan, anders kan je gewone acryl verf gebruiken met een laagje mod podge voor buiten erover heen). 
- een kwast (als je hem telkens gelijk afspoelt kan je één kwast voor alles gebruiken).
De meeste spullen zijn (ook) bij Action en/of Wibra te krijgen.

Haal eerst de etiketten van de flessen af en maak ze vetvrij (ik doe dat meestal met water met een scheutje amoniak).






Als ze droog zijn breng je een dikke laag gesso op de flessen aan. Gesso is een primer en zorgt ervoor dat je verf houdt.

Als de gesso goed droog is (gesso droogt snel, maar als je zeker wilt weten dat het droog is wacht dan minimaal een paar uur) kan je verven. Afhankelijk van je verf en wat je mooi vindt breng je één of twee lagen aan.

Het lint breng je vervolgens aan met een dikke laag mod podge. Ik heb het lint zelf ingesmeerd met mod podge.Vervolgens plak je het lint op de fles. Je kan hierna nog met wat mod podge over het lint heen gaan om zeker te weten dat het goed blijft plakken. Laat het goed drogen, omdat ik een flinke laag mod podge heb gebruikt heb ik het 24 uur laten drogen.

Mocht je het lint trouwens niet ik de door jou gewenste kleur kunnen krijgen, dan kan je het gewoon met acrylverf in de gewenste kleur verven. Toen ik bij Wibra was hadden ze nog maar één kleur (de beige) en voor de tweede fles heb ik dit dus gewoon zwart geverfd (wel eerst laten drogen natuurlijk voordat je aan de slag gaat met de mod podge).

Tenslotte heb ik de flessen afewerkt met een laag matte vernis.


En het leukste? daarna heerlijk wat verldbloemen zoeken met mijn jongste om de flessen op te fleuren :-).

Enjoy!

Edth-José

Ps. Vind je het leuk om DIY ideeën op te doen en/of uit te wisselen? Kijk dan eens op deze nieuwe google+ community en doe mee!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten